دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

مطبوعات اصفهان طوری رفتار می‌کنند که خدای نکرده به تریج قبای کسی برنخورد!/ خبرنگاران سربازان جبهه فرهنگی هستند

مطبوعات اصفهان حرف دل مردم را نمی زنند، اهل ریسک و انتقاد نیستند. در فضای کوچک فرهنگی اصفهان می خواهند طوری رفتار کنند که خدای نکرده به تریج قبای کسی برنخورد!

به گزارش پایگاه خبری فلاورجان”پلنا” این دوره از نمایشگاه، با رشد ۲۵ درصدی حضور متقاضیان همراه است، به طوری که از میان ۷۰۰ متقاضی، تعداد ۱۶ موسسه مطبوعاتی، ۲۲ خبرگزاری، ۸۵ روزنامه، ۸۷ هفته نامه،  ۴۵ دوهفته نامه، ۱۴۵ ماهنامه، ۳۰ دوماهنامه، ۵۷ فصلنامه، itj فصلنامه، ۱۲۵ پایگاه خبری با درخواست ۱۴ هزار متر مربع برای شرکت در این نمایشگاه ثبت شده اند.
«جواد جلوانی» دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت رسانه و طلبه‌ی دارای سطح ۲ حوزه علمیه است، وی مدرس سواد رسانه‌ای و فعال فضای مجازی است. با او درباره کیفیت رسانه های اصفهان و نتایج برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها به گفتگو نشستیم.

رسانه های مکتوب و به عبارتی مطبوعات، چه نقش موثری در توسعه فرهنگی شهرها دارند؟
اشتباه رایج روزگار ما این است که بیش‌تر شاخصه های توسعه را با ملاک های اقتصادی می سنجند، این درحالی است که تا توسعه فرهنگی صورت نگیرد توسعه اقتصادی نیز رخ نخواهد داد و با سبک زندگی غلط، اصولا جامعه و شهری متعالی و با ظرفیت های تمدن زایی نخواهیم داشت. در این میان مطبوعات نیز باید با خودباوری ظرفیت های خود را در این زمینه بارور کنند. مطبوعات مکتوب نه خیلی بی اثر و دست و پا بسته هستند و نه می توان مبالغه کرد و آنها را خیلی مؤثر دانست.

اجازه دهید یک تقسیم بندی متعارف را درنظر بگیریم که چهار وظیفه اصلی را برای رسانه ها تعریف می کند: «اطلاع رسانی»، «سرگرم سازی»، «آموزش» و «فرهنگ سازی یا همان بسیج توده ها». حالا گونه های مختلف رسانه ای را مقایسه می کنیم؛ در یک سر طیف شبکه های نوین اجتماعی هستند که امروزه بیشتر نقش سرگرمی را برای مردم ایفا می کنند، هرچندکه در بسیاری مواقع ضدفرهنگ ها را هم ترویج می دهند. ازسوی دیگر تلویزیون نیز به عنوان پرمخاطب ترین رسانه در رقابت با ماهواره ها قرار گرفته و آن ها نیز بیشتر سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت مردم را در دستور کار دارند.

رادیو نیز رسانه اصیلی است و می تواند نقش اطلاع رسانی و آموزشی داشته باشد اما از قدرت مانور کمتری برخوردار است. رسانه های خبری و خبرنگاران اما به دور از سرگرمی های کاذب، با دغدغه های ارزشمندی که دارند به دنبال دو وظیفه «اطلاع رسانی» و «فرهنگ سازی» هستند. پس نقش مطبوعات در این زمین بازی پرسروصدا مشخص شد. خبرنگاران چه جایگاهی را برای خود قائل هستند؟

آیا آنها شغل خود را صرفا به عنوان امرار معاش می نگرند یا برای خود رسالتی مقدس متصور هستند؟ مگر نه این است که شاگردان ائمه(ع) که فرهنگ شیعه و میراث حدیثی ما دستاورد دقت و زحمات بی‌وقفه آنها است خود خبرنگار بودند؟ آیا زراره، مسلم، ابابصیر، مفضل و ده ها نفر دیگر از شاگردان امام باقر و امام صادق(ع) که به دقت قول و فعل و تقریر معصوم را برای ما گزارش کرده اند خبرنگار نبودند؟ این مطبوعات هستند که باید تکلیفشان را با خودشان روشن کنند و ببینند امروزه می خواهند چه نقشی را در چه حدی ایفا کنند.

نمایشگاه مطبوعات چه تأثیری در افزایش توجه مردم به مطبوعات دارد؟ آیا برگزاری این نمایشگاه ها در رویکرد این رسانه می تواند تأثیرگذار باشد؟
به نظر بنده نمایشگاه مطبوعات نقطه توجهی است که باید از آن به خوبی استفاده کرد تا به جای حالت نمایشگاهی، به همایش و مجمعی برای همفکری اصحاب رسانه تبدیل شود. در نمایشگاه مطبوعات، روزنامه ها و نشریات می توانند خودشان منتقد خود باشند.

آیا مطبوعات در شهر اصفهان توانسته اند نقش موثر و مهمی را  در توسعه فرهنگی  شهر اصفهان ایفا کنند؟
قصه پرغصه مطبوعات اصفهان یک داستان مکرر است. سخنان زیادی در سال‌های اخیر گفته شده که یادآوری آن ها ملالت آور است. ضعف مطبوعات شهر اصفهان بر کسی پوشیده نیست. رسانه هایی که یا جبراً در مقابل پایگاه های خبری اینترنتی یا شبکه های اجتماعی کم آورده اند و مخاطب ندارند یا مختاراً به دنبال طرح نو و حرکتی جریان ساز نیستند. مطبوعات اصفهان حرف دل مردم را نمی زنند، اهل ریسک و انتقاد نیستند.

در فضای کوچک فرهنگی اصفهان می خواهند طوری رفتار کنند که خدای نکرده به تریج قبای کسی برنخورد! رسانه های اصفهان اکثرا به پول ارگان های خاصی وابسته هستند که لب و دهان آنها را به هم دوخته است. آنها جسارت خود را از دست داده، محافظه کار شده و به خودسانسوری افتاده‌اند.

اگر بخواهیم در کشورمان توسعه یا پیشرفتی اتفاق بیفتد، باید مزیت ها و ضعف های فرهنگی خودمان را بشناسیم. اعتلای رسانه شرط لازم و اساسی برای توسعه فرهنگی جوامع است. رسانه های محلی اصفهان می توانند نقش موثری در این عرصه داشته باشند اما هم اکنون با وضعیت مطلوب بسیار فاصله دارند.

از دیدگاه شما مهم ترین ویژگی های یک رسانه مکتوب چیست؟ تا چه اندازه در رسانه های اصفهان به این ویژگی ها توجه می شود؟
خیلی صریح و راحت سخن بگویم، مهم‌ترین ویژگی رسانه ها اعم از مکتوب و غیرمکتوب «نقد کردن و نقادانه عمل کردن» است. خبرنگاران سربازان جبهه فرهنگی هستند که خوب و بد جامعه را نشان می دهند و در اصلاح آن می کوشند و به دنبال هنجارسازی هستند. اما جامعه ما جامعه‌ای در حال گذار است که نه سنتی و نه مدرن است. چنین جامعه ای مشکلات خاص خودش را دارد و باید به دنبال مدل بومی اصیل خود بگردد.

در این مسیر «نقد» به کمک ما می آید و این نقدی دلسورانه است نه جناحی و سیاسی. نقد همچون چراغی فروزان، روشنی بخش افکار است. وقتی در اتاق تاریکی چراغی روشن می شود به هم ریختگی ها و حتی بی نظمی کوچکی را هم عیان می کند.

ممکن است عده ای ناراحت شوند که چرا کف این اتاق نامرتب است! اما نباید به عنوان راه حل و پنهان کردن مشکلات، چراغ نقد را خاموش کنیم! نباید صورت مسأله را پاک کنیم بلکه باید با پشتکار بیشتر به رفع عیوب بپردازیم. با سعه صدر باید فضا را برای نقد بیش‌تر فراهم کنند.

انتهای پیام / کد خبر33963

جستجو

نظرسنجی

آیا از عملکرد شوراهای شهر و روستای این دوره رضایت دارید؟

بارگذاری ... بارگذاری ...

آخرین اخبار