دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
یادداشت/

مزایا و ظرفیت های اقتصادی ایران

اقتصاد ایران دارای چندین ویژگی و ظرفیت هایی است که اگر کشور دچار بحران و رکود اقتصادی شود و حتی شریان های حیاتی کشور دچار اختلال شوند؛ می توانند خنثی کننده و نجات بخش و حتی پیش برنده باشند.

به گزارش پایگاه خبری فلاورجان”پلنا” سهراب خلیلی/ اقتصاد ایران دارای چندین ویژگی و ظرفیت هایی است که اگر کشور دچار بحران و رکود اقتصادی شود و حتی شریان های حیاتی کشور دچار اختلال شوند؛ می توانند خنثی کننده و نجات بخش و حتی پیش برنده باشند.

به نوعی می توان گفت: اقتصاد ایران دارای یک سری امتیازات و مزایایی است که اقتصاد کشورمان را از سایر کشورها متمایز می سازد که اجمالا به آنها اشاره می کنیم:
۱_هیجدهمین اقتصاد برتر دنیا.
۲_رشد مثبت اقتصادی بر خلاف تحریم های اقتصادی به غیر از سال ۹۲
۳_جمعیت جوان و آماده بکار و علاقه مند.
۴_نیروی انسانی ماهر و مجرب و توانمند.
۵_غنی به لحاظ ذخایر طبیعی و قابل استفاده.
۶_زیر ساخت های اقتصادی قوی و گسترده.
۷_تنوع در حوزه های اقتصادی و غنی به لحاظ ذخایر هیدروکربنی و نفتی.
۸_چهارمین تولید کننده نفت در جهان.
۹_دارای دومین ذخایر گازی جهان.
۱۰_حائز رتبه دهم در صنعت توریسم و رتبه پنجم در اکوتوریسم.
۱۱_دارا بودن بزرگترین و بیشترین میزان صنایع در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا
۱۲_رتبه های چهارم تا دهم دنیا در تولید روی و کبالت.
۱۳_حائز رتبه برتر در ذخایر آلومینیوم، منگنز و مس در جهان.
۱۴_رتبه چهارم دنیا به لحاظ تنوع تولیدات محصولات کشاورزی در جهان.
۱۵_گستردگی سرزمینی و عمق  راهبردی ایران.
۱۶_تنوع آب و هوایی و مواهب خدادادی.
۱۷_تنوع و تعدد معادن.
۱۸_-ظرفیت های بالای نیروی انسانی تحصیل کرده  و ماهر و نیمه ماهر در زمینه ملی.
۱۹_رتبه پنجم تولید کننده سیمان.
۲۰_رتبه هفدهم تولید کننده فولاد.
۲۱_ساخت مخازن نفتی و خطوط انتقال نفت تا مخازن به منظور توسعه فعالیت های ترانزیت سوخت.
۲۲_احداث ترمینال کالاهای سردخانه ای و تاسیسات مرتبط با آن.
۲۳_احداث سیلو و انبارهای فراوان برای کالاهای غلات و فله خشک.
۲۴_ایجاد تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز عملیات بندری و کارخانه تولید کانتینر.
۲۵_ایجاد مراکز ارائه کننده خدمات ارزش افزوده از جمله احداث صنایع تبدیلی و مونتاژ.
۲۶_ایجاد ترمینال های مخصوص صادرات_ترانزیت و سواپ فراورده های نفتی.
نکته: البته ناگفته نماند پرداختن صرف به ظرفیت ها، به تحلیلی سطحی و شعارگونه منجر خواهد شد؛ اما به چگونگی اداره و مدیریت ظرفیت ها باید نگاه تحلیلی عمیق و راهبردی داشته باشیم.

ظرفیت های بیرونی برای مقاوم سازی اقتصاد
امروزه همکاری و انسجام جهان اسلام، یکی از پیش شرط های توسعه و اقتدار کشورهای اسلامی به شمار می رود. در همین زمینه، همکاری و ارتباطات گسترده اقتصادی کشورهای اسلامی نیز از موضوعاتی است که برای تحقق آن تلاشهای فراوانی انجام می شود؛ به ویژه آنکه همکاری کشورهای اسلامی در عرصه مسائل اقتصادی، می تواند زمینه اتحاد و انسجام آنان را در زمینه های مذهبی و سیاسی نیز فراهم کند.
کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی هنوز نتوانسته اند متناسب با امکانات و توانایی های خود، یک بلوک قدرتمند اقتصادی و سیاسی تشکیل دهند؛ شکی نیست که اگر این امکانات سازماندهی شود و برای کمک به رفاه اقتصادی و ارتقای سیاسی کشورهای اسلامی به کار رود، تحولات چشمگیری در این کشورها بوجود می آید.

اقتصاد مقاومتی ابعاد مختلفی دارد با توجه به وجود جمعیت بالای مسلمانان در جهان  میتوان از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کرد و بازار های هدف را برای فروش محصولات تولیدی فراهم ساخت.
ایران اسلامی ضمن حفظ ارزش ها، ارمان های اسلامی و همچنین انقلابی، می تواند روابط سباسی و اقتصادی با کشورهای اسلامی را توسعه دهد و از ظرفیت  بازارهای متعدد در کشورهای اسلامی استفاده بهینه کند.
بازار مسلمین
همکاری های اقتصادی کشورهای اسلامی با توجه به جمعیت بالای یک و نیم میلیاردی و منابع عظیم طبیعی با پشتیبانی عقیدتی و ایمانی مشترک به دین مقدس اسلام، می تواند کشورهای اسلامی را به سطح توسعه مطلوب اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ارتقا دهد و به صورت جغرافیای بزرگ اقتصادی در عرصه مناسبات اقتصادی جهان ظاهر شود.
کشورهای اسلامی با دارا بودن ۲۰% از جمعیت و ۲۳% از مساحت جغرافیایی جهان و دارابودن ۴۰% از صادرات مواد خام وهمچنین ۵۰% صادرات نفت، سهم بزرگی را در مناسبات اقتصادی جهان دارا هستند.

کشورهای اسلامی با توجه به داشتن یک پنجم جمعیت جهان موقعیت بسیار مناسبی برای مصرف همه نوع کالاها و خدمات را دارند. گردش کالا در بازارهای اسلامی علاوه بر رونق فعالیت های بازرگانی، باعث رشد تولید و ارتقای سطح کیفی تولید و شکل گیری صنایع مختلف و توسعه صنعت و ارتقای سطح تکنولوژیکی کشورهای اسلامی نیز می شود.
برای تاسیس یک بازار فراگیر در کشورهای اسلامی نخست باید مناطق آزاد تجاری در میان کشورهای اسلامی بوجود آید؛ گشترش اینگونه بازارها و توافقات تجاری، زمینه ساز شکل گیری بازار بزرگتر و هدایت بیشتر فعالیت ها وتمرکز آن رادر میان کشورهای اسلامی در پی خواهد داشت.
ایران به دلیل(محور بودن، تولیدات متنوع، نیروی انسانی ماهر و مبدع، جمعیت بالا و موقعیت طبیعی و…) می تواند نقش بسیار ویژه ای را در منطقه و جهان اسلام داشته باشد که این مساله همواره در مسایل اقتصادی ما مغفول مانده است بخصوص در سال های گذشته به جای تقویت این مساله و ورود به بازار در دسترس جهان اسلام همواره به دنبال ارتباط با بازار غرب هستیم.

این نکته شایان ذکر است که بازار های کشورهای غربی با توجه به مسایل سیاسی و همچنین استاندارد های موجود آن به گونه ای است که جمهوری اسلامی ایران فقط می تواند از واردات کالای آن سهم داشته باشد و بیشتر مصرف کننده محصولات غرب باشد تا ارائه دهنده و در عوض فقط مواد خامی که عملا سودی ندارد را می تواند به دنیا ارائه کند که در این زمینه نیز مشخص کننده قیمت باز طرف خریدار است که همین امر موجب می شود عملا هیچ عایدی نصیب کشورمان از آن بازارها نشود.

انتهای پیام / کد خبر37860

جستجو

نظرسنجی

آیا از عملکرد شوراهای شهر و روستای این دوره رضایت دارید؟

بارگذاری ... بارگذاری ...

آخرین اخبار