جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷

آیا مدل های مختلف پراید را می شناسید؟

در ۲ دهه ی گذشته، پراید بیشتر از هر خودرو ی دیگری در انواع و اقسام مدل ها از جمله سدان و هاچبک و استیشن و وانت در تمام راه ها، خیابان ها و کوچه های کشور دیدهمی شود.

متاسفانه یا خوشبختانه، هم اکنون نیز مثل ۲ دهه ی گذشته، پراید بیشتر از هر خودرو ی دیگری در انواع و اقسام مدل ها از جمله سدان و هاچبک و استیشن و وانت در تمام راه ها، خیابان ها و کوچه های کشور اعم از شمال و جنوب، شرق و غرب و همه ی پستی و بلندی(!) های این سرزمین دیده می شود! از این رو در این سری مقالات فول آپشن(!)، همزمان با شنیدن خبر توقف تولید پراید ۱۱۱، به بررسی دقیق تر خانواده ی پراید می پردازیم تا متوجه تفاوت انواع مدل ها و تیپ های آن شویم.

مزدا، فورد، کیا، سایپا

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

پراید ابتدا در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد که شرکت مادر بود، طراحی و ساخته شد.
اولین نسل پراید در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا تولید شد و به فروش رفت. این مدل همچنین با نام پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ توسط کیا موتورز در کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپای ایران فروخته شد.

از بدو ورود به ایران تا کنون

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

سال ۱۳۷۲ تولید خودروی پراید (مونتاژ)
سال ۱۳۷۶ طراحی و تولید خودروی پراید )استیشن سفری(
سال ۱۳۸۱ طراحی و تولید خودروی سایپا ۱۴۱
سال ۱۳۸۶ طراحی و تولید خوردروی ۱۳۲
سال ۱۳۸۷ طراحی و تولید خودروی سایپا۱۱۱
سال ۱۳۸۹ پروژه خانواده سایپا پلت فرم x100
سال ۱۳۹۶ پایان تولید پراید ۱۱۱ در ایران

سایپا ۱۴۱

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

پس از طراحی ۱۴۱ در سال ۱۳۸۱ سر انجام این مدل در سال ۱۳۸۲ به بازار عرضه شد.
این مدل یک فیس لیفت از سایپا صبا در کلاس بدنه ی لیفت بک و شامل تغییرات در سپر جلو و عقب (همرنگ بدنه)، چراغ ها، درب کاپوت و صندوق،جلو پنجره، زه همرنگ روی درها در کنار طراحی جدید داشبورد و رو درها در داخل کابین بود.

سایپا صبا

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

از سال ۱۳۸۵ شرکت سایپا نام محصول پراید را به صبا تغییر داد. آرم کیا در جلو پنجره، صندوق عقب و فرمان از کیا به سایپا تغییر کرد و از آن سال امکان سفارش فرمان هیدرولیک و ترمز ABS برای این محصول فراهم شد.

با توجه به گزارش تصادفات پراید، تعداد افرادی که در اثر خفگی توسط کمربند ایمنی این خودرو جان باخته بودند، بیش از حد معمول بود.
لذا در سال ۱۳۸۶ تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی از روی ستون B به پراید (صبا) اضافه شد.
همچنین به دلیل سرقت زیاد این خودرو سیستم ایموبلایزر یا سوییچ ضد سرقت به همه ی مدل های پراید اضافه شد.
اضافه شدن راهنمای روی گلگیرهای جلو و سیستم صوتی با پشتیبانی CD/Mp3 از دیگر تغییرات در سال ۱۳۸۶ بود.

سایپا نسیم

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

پراید هاچبک نیز همانند مدل صندوقدار از سال ۱۳۸۶ توسط شرکت سازننده تغییر نام داده شد و از آن پس تا سال ۱۳۸۸ با نام سایپا نسیم به بازار عرضه شد.

سایپا ۱۳۲

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

پس از طراحی ۱۳۲ در سال ۱۳۸۶ سر انجام این مدل در سال ۱۳۸۷ به بازار عرضه شد.

این مدل صرفا یک فیس لیفت از سایپا صبا و شامل تغییرات در سپر جلو و عقب (همرنگ بدنه)، چراغ ها، درب کاپوت و صندوق، زه همرنگ روی درها در کنار طراحی جدید داشبورد و رو درها در داخل کابین بود.

در ۱۳۲ قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو وجود داشت و مه شکن عقب نیز بر روی این مدل نصب شد.

سایپا ۱۱۱

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

سال ۱۳۸۹ با توقف تولید مدل نسیم، سایپا مدل ۱۱۱ را عرضه کرد که بازار هاچبک های ارزان قیمت را از دست ندهد. این مدل در واقع ۱۳۲ ای بود که هاچبک شده بود؛ طراحی مشترک دماغه و کابین خودرو با این تفاوت که خودرو هاچبک بود.

پروژه X100

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

پروژه ایکس ۱۰۰ که در نیمه ی اول سال ۱۳۸۹ شروع شد، مربوط به مقاوم سازی پلت فرم پراید بود. در طول برنامه ی این پروژه ۱۱۴ قطعه از بدنه پراید از نو طراحی شده و وزن هر پراید حدود ۶۰ کیلوگرم افزایش یافت؛ صندلی های جدید از جمله تغییرات داخل کابین دراین پروژه بود. همچنین طبق ادعا ی شرکت سازنده پراید X100 استاندارد های مربوط به ایمنی وتصادف را پاس کرده است.
از سال ۱۳۸۹ سایپا صبا با نام ۱۳۱ به بازار عرضه شد.

سایپا ۱۵۱

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

۱۵۱ روی پلتفرم پراید ساخته شد، کاربری آن یک وانت باری کوچک بود. ۱۵۱ همانند بقیه مدل های پراید دیفرانسیل جلو بود و ۴۸۰ کیلوگرم ظرفیت بار داشت. این محصول از سال ۱۳۹۳ به بازار عرضه شد.

ایمنی پراید؛ آنچه عیان است….

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

آخرین آمار از تعداد کشته شدگان توسط پراید مربوط به سال ۱۳۹۲ است که نشان می‌دهد ۲۴۵۴ نفر (نیمی از تمام کشته شدگان وسیلۀ نقلیه) جان خود را با پراید از دست داده‌اند. این خودرو در رتبه بندی‌های ایمنی خودرو همیشه جایگاهی در انتهای جدول داشته است و مردم نیز به این خودرو لقب ارابۀ کشتار و تابوت متحرک داده‌اند.

ایربگ الزامی شد

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

از سال ۱۳۹۳ وجود ایربگ بر روی همه خودرو های تولید ایران الزامی شد و خانواده پراید نیز از این قاعده مستثنا نبود.

تفاوت تیپ ها:

فول آپشن، قسمت چهارم: پراید!

ST: فاقد ایربگ و ABS / فاقد فرمان هیدرولیک
LX: فاقد ایربگ و ABS
SL: فاقد فرمان هیدرولیک و ایربگ
LE: ایربگ راننده دارد / ABS دارد / فاقد فرمان هیدرولیک
SX: قبل از سال ۹۳ : فاقد ایربگ
EX: کامل ترین تیپ (تا سال ۹۳)
SE: بعد از سال ۹۳ کامل ترین تیپ
TL: موتور HP+ / قابلیت پایه ۲ گانه سوز / فاقد فرمان هیدرولیک
• سایپا ۱۱۱ دوگانه سوز وجود ندارد.
• امکان سفارش مه شکن جلو بری سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۵۱ وجود ندارد.
• سایپا ۱۱۱ در تمام مدل ها دارای فرمان هیدرولیک می باشد.
• سایپا ۱۳۲ مجهز به ریموت کنترل با قابلیت بازکردن درب صندوق عقب می باشد.
• امکان تنظیم ارتفاع صندلی راننده تنها در سایپا ۱۳۱ وجود ندارد.
• امکان سفرش رینگ آلومینیومی بر روی تمام مدل ها وجود داشته است.
• تمام مدل های تولید شده پس از سال ۱۳۹۳ مجهز به ۲ ایربگ و ترمز ABS می باشند.
پ.ن : به دلیل تغییر نام پی در پی تیپ ها درسال های اخیر، امکان وجود برخی مغایرت ها وجود دارد.

انتهای پیام / کد خبر37987

جستجو

نظرسنجی

آیا از عملکرد شوراهای شهر و روستای این دوره رضایت دارید؟

بارگذاری ... بارگذاری ...

آخرین اخبار