یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان فلاورجان 1

مقبره پیر شهر پیربکران شاهکاری در معماری های اسلیمی

در بنای باشکوه پیر کاشیهای لعابی نیلی و آبی به اندازه‌ها و اشکال مختلف به کار رفته است. کاشیهای ستاره ای و صلیبی که معمولاً برای پوشش ازاره اتاق استفاده می‌شد، در اینجا قسمت فوقانی دیوارهای داخلی و خارجی را تزیین نموده است.

این بنا از آثار دوره الجایتو، معروف به سلطان محمد خدابنده (حک: ۷۰۳ـ ۷۱۶) و نزدیک قبرستان قدیم یهودیانِ اصفهان (استرخاتون) است.
بنای اصلی بقعه طبق کتیبه های آن، بین سالهای ۷۰۳ (سال وفات پیربکران) تا ۷۱۲ ساخته شده است، اما در این محل پیش از آن نیز شبستانی گنبددار وجود داشته که احتمالاً مزار یکی از شخصیتهای برجسته محلی بوده است. همچنین کاشی جلاداری به تاریخ ۶۹۸ در آن یافت شده است.

 راهرو و صحن و آرامگاه بقعه پیربکران

999995877
بقعه پیربکران از سه قسمت راهرو یا رواق، صحن و آرامگاه تشکیل شده است. رواق بقعه از کوچه مجاور به صحن منتهی می‌گردد. صحن محوطه سرپوشیده ای است که از چهار جانب محصور و فقط بالای ضلع جنوبی آن‌که محراب نفیسی در آن واقع شده، باز است.
سقف این صحن بلند است و در اطراف آن ایوانچه‌ها و غلام گردشهایی وجود دارد. ضلع شرقی و غربی صحن به قرینه دارای دو جرز و یک طاقنمای کوچک است.

 

 سنگی با جای پای استر رسول اکرم

در ضلع شرقی صحن، تخته سنگی است که در آن یک فرورفتگی دیده می‌شود. بعضی آن را جای پای دُلدُل (استر رسول اکرم) و برخی جای پای اسب الیاس پیامبر می‌دانند که احتمالاً از گورستان قدیمی یهودیان به این محل انتقال یافته است.
به نظر هرتسفلد در آثار ایران، این تخته سنگ اصلاً برای تعبیه در معبد بیت المقدس در نظر گرفته شده بود. البته به گفته آقای کریمیان مسئول میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان این صحبت بیشتر به افسانه شباهت دادرد و سند تاریخی نیز ندارد.

 

 مقبره پیر بکران در ایوان ضلع شمالی صحن

مقبره محمدبن بکران در ضلع شمالی صحن قرار دارد.در اصل این فضا و ایوان شکوهمند آن، محل تدریس “محمدبن بکران”پیربکران بوده است. انتهای ایوان را با دیوار مشبکی محصور و این ایوان وسیع را به مقبره تبدیل کرده اند.
طاق ایوان نوک تیز و دیوارهای کنار آن دارای نِغولهایی با پوشش و تزیین گچبری است. در قسمت فوقانی آرامگاه، ایوان دیگری که قسمتی از طبقه دوم این ساختمان را تشکیل می‌دهد، رابط بین غلام گردشهای دو طرف است.
آرامگاه با ورودی کوتاهی در ضلع شمالی که به حالت خمیده باید از آن گذشت، به اتاق تاریکی با طاق مخروطی شکل راه دارد. احتمالاً پیربکران قبل از ساخت ایوان در این محل تدریس می‌کرده است.
سنگ قبر مرمری و بزرگ محمدبن بکران تاریخ ۷۰۳ را دارد و بر آن نام استاد حجار آن، سراج نوشته شده است.

 

 تزیینات بقعه پیر بکران
بنا دارای تزییناتِ پُرکار با گچبریهای فراوان و کاشیهای ظریف است،به طوری که هیچ فضای قابل توجهی بدون ریزه کاریهای گچبری رها نشده؛ به همین دلیل این بقعه حاوی یک نمونه از شاهکارهای هنر گچبری است که در دوره ایلخانی به اوج خود رسید.999995872
سطوح دیوارهای مهم‌تر داخلی با پوشش سفالی یا گچبری عالی پوشیده شده است و آن‌هایی که اهمیت کمتری داشته سفیدکاری و طرح آجر چینی و شبه بند آجری روی آن‌ها نقش شده است. گچبریها، بخصوص در محراب، ماهرانه و متنوع است.

در این بنا کاشیهای لعابی نیلی و آبی به اندازه‌ها و اشکال مختلف به کار رفته است. کاشیهای ستاره ای و صلیبی که معمولاً برای پوشش ازاره اتاق استفاده می‌شد، در اینجا قسمت فوقانی دیوارهای داخلی و خارجی را تزیین نموده است.

 خطوط بنایی آجری و گچبری شده

999995865
خطوط بنایی آجری و گچبری شده و نیز کتیبه های این بقعه قابل توجه است. این خطوط و کتیبه‌ها اغلب با خط کوفی و ثلث گچبری شده‌اند و مضمون آن‌ها بیشتر، آیات و صلوات بر ائمه علیهم‌السلام و توصیف محمدبن بکران است. نام گچبر هنرمند این بقعه، محمدشاه نقاش، بر روی یکی از کتیبه های آن آمده است.
این بنای تک ایوانی، از نظر سبک معماری شبیه به معماری دوره ساسانی و یادآور طاق کسری است، ولی طاق ایوان به جای این‌که مانند طاقهای دوره ساسانی هلالی باشد، نوک دار است. از طرفی نیز اندازه بلند و استعمال نغولهای فرو رفته در چند طبقه بر روی جرزهای دو طرف ساختمان، به ایوان آباقاخان در تخت سلیمان و ایوان منار جنبان اصفهان شباهت دارد.

کریمیان مسئول میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فلاورجان در گفتگویی در را بطه با عمارت پیر گقت: شاید بتوان گفت در کشور بهترین نمونه بازسازی، مرمت و نگهداری یک اثر تاریخی که می شود مثال زد همین بنای باشکوه پیر باشد.

وی افزود: در بحث مرمت آثار قدیمی قرار نیست که نو سازی صورت گیردما سعی کردیم آثار به جای مانده را نگهداری نمایی و در کنار آن هم قسمتی را باز سازی کنیم تا بیننده کاملا با باز سازی و اصل بنا آشنا شوند.

 

مسئول میراث فرهنگی شهرستان گفت: مهمترین مشکل ما در شهرستان فلاورجان مشخص نبودن حریم آثار تاریخی است. به طوری که شما اگر مشاهده کنید می بینید تا دیواره این بنای پیر ساختمان های مسکونی وجود دارد وشهرداری قول داده است که مشکل محوطه سازی این بنا را حل کند.

در زیر نیز تعدادی از عکس های این اثر و شاهکار معماری آورده شده است. امیدورایم مسافرینی که به این شهرستان سفر می کنند از دیدن این بنای تاریخی و نفیس که شاید در کشور نمونه ای مانند آن وجود ندارد غافل نشوند.

 

لازم به ذکر است که این بنای تاریخی در تاریخ 15 دی ماه سال 1310 به شمار ثبت 101 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

999995862

 

999995863

 

999995867

 

999995866

 

999995864

 

999995868

 

999995869

 

999995870

 

999995871

 

999995875

 

999995874

 

999995873

 

999995876

 

999995878

 

999995879

 

999995884

 

999995883

 

999995882

 

999995880

 

999995885

 

999995886

 

999995887

 

999995888

 

999995892

 

999995891

 

999995890

 

999995889

 

برای مشاهده بهتر عکس ها بر روی آن کلیک نمایید

این پایگاه خبری جهت تکمیل شدن این مطلب و دقیق تر شدن اطلاعات پیرامون شهرستان فلاورجان از همه اهالی شهرستان و خوانندگان عزیز این مطالب تقاضا دارد در صورتی که در هر زمینه که به شناساندن شهرستان کمک می نماید اطلاعات و یا مطالبی دارند جهت درج در این سایت خبری در اختیار ما قرار دهند. لازم به ذکر است که کلیه آثار و مستندات عزیزان با نام خودشان در این سایت درج می گردد.

انتهای پیام / کد خبر6298

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

آیا از عملکرد شوراهای شهر و روستای این دوره رضایت دارید؟

بارگذاری ... بارگذاری ...

آخرین اخبار